Het Corona-virus of wel COVID-19 is ook een kans

Het Corona-virus is ook een kans.  

Het Corona-virus (CoVID-19) legt ons land voor een deel stil. Dit heeft voor ons allemaal grote gevolgen. Wij als Diëtistenpraktijk Compleet willen jouw en onze gezondheid niet in gevaar brengen en hebben daarom besloten alle consulten zoveel als mogelijk telefonische te laten plaatsvinden. Je wordt gebeld op het tijdstip dat je normaal de afspraak zou hebben. Mocht je vragen hebben dan kunt je ons iedere ochtend van 9:00-12:00 telefonische bereiken.  

Naast de schrik en de angst is het Corona-virus ook een kans voor ons allemaal om te vertragen, en in die vertraging ook eens na te denken over onze eigen gezondheid. Hoe gezond ben ik eigenlijk? Heb ik een sterk immuunsysteem en wat doe ik eraan omdat immuunsysteem zo sterk te houden? 

Een sterk immuunsysteem krijg je niet zomaar, daar zul je dagelijks aan moeten werken.  

Wat kun je doen om een sterk immuunsysteem te bouwen, of te onderhouden? 

Simpele acties groots effect:

Beweeg. Voor iedereen betekent dit wat anders. Wandelen, sporten of werken in de tuin.  Wanneer je beweegt kun je afvalstoffen via de lymfeklieren (het afvoersysteem van het lichaam) het beste afvoeren. Verder is het goed veel buiten te zijn. In het bos, op de heiden of op het strand kunnen we beste ontladen.  

Drink water. Sappen, frisdranken ook al zijn ze light of niet ze zijn een belasting voor het lijf. Wel kun je (kruiden) thee of koffiedrinken zonder suikers en het liefste ook zonder melk.  Drink zo’n 2l water, maar kijk ook naar wat past bij jou. Water is nodig voor het afvoeren van afvalstoffen.  

Groenten. Eet ruim groenten streef naar zo’n 300gr per dag of meer.  Denk vooral aan bladgroenten. Maar varieer ook met alle andere soorten zoveel als mogelijk. Maak soep van gepureerde groenten. Maak salades, wok verse groenten of ook lekker, heel even in de oven. Gebruik veel kruiden en specerijen als je kookt. Heerlijk en borden vol antioxidanten.  

Probeer niet heel de dag door te eten 2-4 eetmomenten per dag zijn voldoende. Minder eetmomenten betekend ook meer tijd voor het immuunsysteem om te herstellen of zich te focussen op het bestrijden van ziekte. Want elke keer dat je iets eet moet het immuunsysteem aan om je te beschermen tegen ziekte die wellicht meekomen met het voedsel dat je eet of drinkt.

Verder is het voor velen van ons goed extra vitamine D en vitamine C te gebruiken in deze bijzondere tijd. De diëtist kan je hier meer over uitleggen. Heb je slecht werkende darmen dan kan weer een ander advies nodig zijn.  Heb je meer vragen over voeding en gezondheid bel ons gerust. We denken graag met je mee.  

 

Team Compleet