Peulvruchten

Peulvruchten is een verzamelnaam voor onder andere bonen, erwten, linzen, kiemgroenten en pinda’s. Ze worden vaak als groente gezien, maar eigenlijk zijn het zaden of de zaden met hun omhulsel.

Alle groene, verse peulvruchten, zoals sperziebonen, snijbonen, tuinbonen, doperwten, sugarsnaps en peultjes, worden gezien als groente. Ze bevatten namelijk in tegenstelling tot andere peulvruchten vitamine C en worden als groente gebruikt. Botanisch gezien (indeling in de biologie) behoren ze dus tot de peulvruchten familie.

Peulvruchten zijn de zaden uit de peulen van een vlinderbloemige plant. Ze bestaan uit 2 vruchtbladen waar binnenin zaden groeien. Soms kan de hele peulvrucht gegeten worden, bijvoorbeeld bij peulen en sperziebonen, en soms worden alleen de zaden gegeten, bijvoorbeeld bij bruine bonen en erwten.

Peulvruchten zijn goede vleesvervangers. Ze zijn namelijk rijk aan eiwitten. B-vitamines, voedingsvezel, ijzer en andere mineralen. Een portie vlees van 100 gram kan vervangen worden door 75 gram peulvruchten.

Peulvruchten zijn rijk aan koolhydraten, eiwitten, B- vitamines en mineralen, zoals ijzer, calcium, molybdeen en fosfor. Peulvruchten zijn vanwege hun samenstelling goed voor je gezondheid. Ze bevatten veel vezels en weinig calorieën.

Voedingsvezels zijn belangrijk voor een goede darmwerking. Voedingsvezels leveren nauwelijks calorieën, maar ze geven wel een verzadigd ofwel vol gevoel. Eiwit levert calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen.

Favisme
Sommige mensen, met name uit het Middellandse Zeegebied, hebben een erfelijke overgevoeligheid voor peulvruchten. Deze overgevoeligheid heet favisme en komt door een tekort aan een enzym in het lichaam. Daardoor worden peulvruchten niet goed afgebroken. Zij kunnen last krijgen van ernstige bloedarmoede. Dit is te voorkomen door peulvruchten te verhitten tot ze gaar zijn, bepaalde soorten peulvruchten te laten kiemen of sojaproducten, zoals tempé, te kopen.

Bron: www.voedingscentrum.nl